Followers

Kupu-kupu Cinta

Blog Archive

Saturday 24 December 2011

"Jangan seronok sangat, esok nanges baru tau.." Betulkah??

Assalamualaikum w.b.t.. ^^


Nak tau samada betul ataupon tidak pernyataan tersebut, meh baca ni dulu. :)

Ada perbincangan menarik antara Rasulullah SAW dengan salah seorang sahabat yang bernama Abu Dzar Al Ghifari. Saat itu, Abu Dzar meminta Rasulullah SAW untuk menasihatinya.

" Ya Rasulullah, berwasiatlah kepadaku."

Rasulullah bersabda, "Aku wasiatkan kepadamu untuk bertakwa kepada ALlah, kerana takwa adalah pokok segala urusan."

" Ya Rasulullah, tambahkan lagi." pinta Abu Dzar.

" Hendaklah engkau sentiasa membaca Al-Quran dan berzikir kepada ALlah, kerana hal itu merupakan cahaya bagimu di bumi dan simpananmu di langit."

" Ya Rasulullah tambahkan lagi."

" Janganlah engkau banyak ketawa, kerana banyak ketawa itu akan mematikan hati dan menghilangkan cahaya di wajah."


Agak panjang perbincangan ini, tetapi point yang penting di sini ialah mengenai ketawa.


Jika melihat konteks hadith ini, Rasulullah SAW melarang kita daripada ketawa BERLEBIH-LEBIHAN. Kerana, yang berlebihan cenderung membawa mudarat berbanding manfaat.


Persoalannya. mengapa Rasulullah SAW melarang kita banyak ketawa? Mengapa ketawa boleh mematikan sekuyrang-kurangnya menanduskan hati? Bukankah ketawa itu sihat, tanda kegembiraan serta menjauhkan kesedihan?


----) Di dalam otak manusia terdapat hormon yang mengatur kebahagiaan dan kesedihan. Hormon yang mengatur KEBAHAGIAAN = SEROTONIN. Jika kadar serotonin dalam otak stabil dan seimbang, kita akan tenang. Jika terlalu rendah pula, kita akan resah dan gelisah. Jika kadarnya berlebihan, kita cenderung terlalu 'tenang' atau apati (sikap tidak menaruh minat atau tidak endah  terhadap sesuatu yg wajar diberi perhatian).  Jadi, Allah SWT menciptakan segala sesuatu dengan tepat, seimbang dan memenuhi prinsip mizan. Terlalu kurang ataupun terlalu lebih, biasanya akan mendatangkan masalah.


----) Uniknya, sesuatu hormon itu tidak bekerja sendirian. Hal ini kerana, serotonin mempunyai rakan kerjanya sendiri iaitu endorfin. Hormon ini bertugas mengatur kegembiraan. Ketika serotonin menurun, kadar endorfin pun akan turun. Namun, hubungan antara mereka tidak selalu stabil. Ketika kandungan yang satu terlalu tinggi, ketidakseimbangan berlaku. Di sinilah kebenaran wasiat Rasulullah SAW terlihat. Terlalu banyak ketawa menyebabkan kadar endorfin menaik sampai tahap optimum. Akibatnya, kadar serotonin di dalam tubuh menjadi rendah.


----) Allah SWT menciptakan serotonin dan endorfin dari bahan yang sama. Ketika endorfin terlalu banyak dihasilkan, bahan serotonin akan terserap habis. Kesannya, pada satu sisi dia kan merasakan kegembiraan, tapi ketika kegembiraan tersebut mencapai titil optimum, hormon penyeimbangnya tidak lagi dihasilkan. Oleh sebab itu, jangan hairan, orang yang banyak ketawa cenderung menjadi orang yang gelisah, tidak tenang dan mengalami kegersangan hati. 


----) Ketika hati sudah gelisah, orang akan mudah terkena paranoid, mudah berburuk sangka, solat pun tidak boleh khusyuk. Semakin lama, hatinya akan mati, tidak lagi sensitif. Ketika orang lain kesusahan, dia tidak lagi peduli. Kerana sibuk dengan kegelisahannya sendiri. Dengan kata lain, orang yang serotoninya rendah, akan menjadi egois, iaitu peribadai yang hanya memikirkan dirinya sendiri. Dia memikirkan orang lain kalau orang tersebut boleh menguntungkan dirinya. Rangkaian sikap buruk ini, terjadi kerana dia terjebak dalam kegembiraan yang berlarutan serta melenakan.




Sumber : Buku Misteri Keajaiban Dunia



Amboi..seronok dia noh.. Satgi jadi macam yang bawah ni baru tau. XD 

hehehe...


~P.E.N.A.H.A.T.I.K.U~

Maknanya, betul la kan orang selalu cakap jangan seronok sangat / gelak banyak sangat nanti nanges / sedih. ^^







No comments:

Post a Comment