Followers

Kupu-kupu Cinta

Blog Archive

Prayer Times

Wednesday, 28 December 2011

Bertunang > Nikah : Terlepas Pandang!

Assalamualaikum w.b.t..  ^^

Hati terdetik nak tulis pasal bertunang > akad nikah. Alhamdulillah, baru-baru ni ramai sepupu-sepapat dah bertunang dan insyaAllah akan berkahwin serentak semuanya tahun hadapan 
= 4 pasang ^^ biiznillah :)




bertunang > akad nikah 

1 proses yang amat cantik kalau di teliti. Indah benar syariat Allah dan indah juga adat Melayu. tapi, apa yang nak disentuh di sini, bagi pandangan saya, kebanyakan muslimat pada hari ini tidak menjaga aurat dari segi pemakaian. 

Tapi, bila diteliti semula, sahnya sesuatu pertunangan itu bukan terletak pada pemakaiannya kan. Dan satu perkara lagi. Kenapa kebanyakan orang sekarang, bila dah bertunang seakan-akan dah menikah ya? Nak ke mana-mana pun sekali. Sedangkan bertunang bukanlah lesen untuk menjadi 'seakan-akan' seperti dah berkahwin dan sebagainya. Minta maaf andai ada yang terasa / terkesan di hati. Tiada niat untuk menyinggung. Tetapi, inilah perkara yang harus kita check sama-sama. 

Nabi Muhammmad ada mengingatkan kepada kita:

“Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) tentang perkahwinan”

 (Hadith riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair r.a, dan disahihkan oleh

 al-Albani di dalam Irwa’ al-Ghalil).


soal berkat


Berkat adalah satu perkara yang wajib kita titik beratkan. Berkat bukan datang hanya dalam sesuatu situasi tetapi berkat merupakan suatu proses. Apa yang bermain di fikiran saya sekarang ini, seandainya pertunangan tersebut sudah dihiasi dengan perkara-perkara yang dicegah dan dilarang, bagaimana keberkatan pada hari perkahwinan seterusnya rumahtangga kelak? Seandainya pada majlis perkahwinan itu sendiri dihiasi dengan perkara -perkara yang dilarang, bagaimana rumahtangga yang akan di bina kelak? Sebagai contoh :

1) Majlis / kenduri bercampur lelaki dan perempuan = pergaulan bebas.
2) Pengantin yang tidak menutup aurat = perempuan : bajunya cantik sangat tetapi jarang, tidak memakai tudung, ataupun memakai tudung, tapi masih tidak sempurna aurat ditutp, tidak memakai stokin, tangan terdedah, sanggul yang tinggi, dll.
= lelaki : memakai rantai. Mengizinkan majlisnya bercampur lelaki dan perempuan. 
3) Ada juga yang apabila kedengaran azan Zohor, muzik yang dimainkan tidak di'slow'kan ataupon dibiarkan terus membingit. 
4) Lagu-lagu yang dipasang juga bukanlah lagu yang mengajak ke arah kebaikan. 
5) Dj-dj pula yang tidak menjaga adab percakapan. 

Aduhai, banyakkan? yang ni lah membimbangkan. Bagaimanakah keberkatan itu akan ada dalam majlis yang sedemikian rupa. MasyaAllah. ="( Tidak termasuk dengan pelamin dan sebagainya. Pengantin-pengantin yang bergambar dalam keadaan yang agak 'over'. Ya, anda sudah dapat 'lesen' itu. Tetapi, mana-mana suami isteri pun masih ada adab yang perlu di jaga walaupun sudah berkahwin. 

Saya tiada niat untuk mengkritik. Hal ini mungkin ada pihak yang terlepas pandang. 



Dalam hal make up pulak ataupun bertabarruj, bagi pengantin perempuan, janganlah terlalu berlebihan. Susah hati apabila melihat para pengantin ataupun tunangan yang memakai BULU MATA PALSU. Jom baca hadis kat bawah ni :

Rasulullah s.a.w. menegaskan: “Allah melaknat wanita yang menyambung rambutnya dan meminta rambutnya disambung.” [Shahih al-Bukhari, no: 5934] Maksud menyambung rambut ialah mengambil rambut wanita lain untuk disambung ke rambut sendiri. Ia dilarang, sekalipun sekadar hajat atau permintaan untuk melakukannya.


Selari dengan berkembangnya teknologi manusia, pada masa kini teknik menyambung rambut telah diganti dengan teknik memakai rambut palsu. Namun dari sudut hukum, ia tetap sama yakni ia dilarang. Juga berdasarkan kaedah qiyas (analogi), maka dilarang juga memakai bulu palsu sama ada di kening atau kelopak mata. Tidak dibezakan sama ada rambut palus atau bulu palsu itu adalah daripada makhluk lain atau buatan manusia, ia tetap dilarang.



Namun para ilmuan Islam memberi pengecualian kepada larangan di atas, iaitu bagi mereka yang mengalami kecacatan, penyakit atau kemalangan yang menyebabkan kehilangan rambut, kening atau bulu mata. Bagi kes-kes terpencil ini, dibolehkan memakai rambut palsu serta kening atau bulu mata palsu.

Jadi, sah-sahla tidak boleh memakai BULU MATA PALSU / RAMBUT PALSU.

Dan yang terakhir :

1. Pengantin perempuan ada juga yang make-up dekat kedai. Tidak salah :) Tetapi kadang-kadang juru make-upnya ialah = pondan. Kan? Yes, memang tidak dapat dinafikan professionalnya mereka make-up. Nampak cantik. Tetapi, aurat dan batas harus dijaga. Tidak boleh bersentuhan dan tidak boleh mendedahkan aurat. Hakikatnya, mereka tetap LELAKI. 

2. Pengantin lelaki pun ada jugak yang make-up kan? Jangan lebih-lebih sangat tau. Sikit-sikit sudah. :) Sesetengah pengantin berdandan awal, dalam pukul 12 dah siap. Kan? Tapi nak berarak dll pada pukul 2. Kan? Solat Zuhurnya gi mana sih?? Solat tak? Tepuk dada tanya iman =)

p/s : Apa yang saya nak puji, ada sesetengah mak andam yang mementingkan solat. *alhamdulillah. Solat Zuhur > Make-up. Dan ada juga yang sempat memberikan ayat-ayat Quran untuk dibaca bagi menghilangkan rasa GEMURUH dan ayat-ayat PENYERI. :) 



Here are some pictures that I do love to see it, *indeed! 




MasyaAllah.. Hebatnya Tuhan yang menciptakan! Indah sekali. =")





Sejuk mata memandang :-D




Indahnya pabila wanita memelihara aurat =)





Cantik.. ^^



Ni pon cantik jugak.. ^^


~P.E.N.A.H.A.T.I.K.U~

Mudah-mudahan, Allah memberi kita semua kekuatan untuk terus memelihara aurat kita. InsyaAllah, kepada bakal-bakal pengantin, mari sama-sama kita mencari berkat dan redha Allah. ameen.





No comments:

Post a Comment