Followers

Kupu-kupu Cinta

Blog Archive

Prayer Times

Tuesday, 20 December 2011

Awas! Syaitan kencing dalam gelas yang terdedah!!

Assalamualaikum w.b.t..

Sebenarnya, banyak kali saya fikir pasal nak post pasal ni.. Ni kisah yang berlaku pada anak kawan mak saya. Tapi, disebabkan saya rasa perkara ni perlu disebarkan, jadi dengan nawaitu itulah, saya coretkan jugak kisah ni. Ni kisah benar. Berlaku beberapa tahun yang lalu. 

Saya tak tau berlaku tahun bila, tapi kalau tak silap, time tu saya dalam lingkungan umur 11-14 tahun. Anak kepada kawan mak saya ni, dikurniakan Allah deria yang ke-6. Jadi, dia boleh nampak makhluk halus, Dia boleh nampak makhluk halus ketika dia berumur 13 tahun dan waktu tu dia berada di asrama sekolah. Tak tau pulak sekolah mana. Tak payahla describe 'perkara' tu kan. Seram pulak. huhu. OK. Kemudian, dia cerita dekat emak dia perkara ni. Mak dia nak tau samaada benda tu ada tak dalam rumah dia, dia cakap kat mak dia tak payah tau. Sebab nanti takut pulak.

Satu malam, dia kat dapur. Adik dia kat depan tengah tengok tv. Atas meja ada segelas air tak ditutup. Baru ja lepas minum air tu. Kemudian, dia dari dapur nampak benda tu KENCING kat dalam gelas tu! Dia pon lari la nak halang adik dia minum. Tapi, tak sempat. Adik dia dah minum air tu. Aduhai.. Macam tu lah ceritanya. Sikit ja tapi ambiklah pengajaran. Macam-macam cara syaitan nak sesatkan cucu cicit Nabi Adam ni. Tambah-tambah lagi bagi huffaz / orang yang menghafaz Al-Quran. Bahaya tu. Sama la jugak sapa-sapa yang masih belajar. Sebab tu la ada orang-orang tua dulu-dulu cakap, 'tu dah minum air kencing syaitan la tu, tu yang perangai macam syaitan."

Jadi :

1) Janganlah minum pakai cawan yang terdedah.
2) Kalau dah terdedah? Basuh dulu cawan tu atau pun gunalah cawan yang lain.
3) Bukan jangan biar cawan ja yang terdedah, botol air, makanan pon kalau boleh jangan biarkan terdedah.

Dan, jangan LUPA :

1) Bacalah ta'awwuz dan basmalah sekurang-kurangnya sebelum makan dan minum.

يَا غُلَامُ سَمِّ اللَّهَ وَكُلْ بِيَمِينِكَ وَكُلْ مِمَّا يَلِيكَ
"Wahai anakku, sebutlah nama Allah, makanlah dengan tangan kananmu, dan makanlah makanan yang berada di dekatmu." (HR Bukhari no. 4957 dan Muslim no. 3767 dari Maktabah Syamilah)


إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ طَعَامًا فَلْيَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ فَإِنْ نَسِيَ فِي أَوَّلِهِ فَلْيَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ فِي أَوَّلِهِ وَآخِرِهِ
"Apabila seorang kalian ingin makan, hendaknya dia membaca "bismillah". Dan jika ia lupa membaca di awalnya, hendaknya ia membaca "bismillah fii awwalihi wa aakhirihi." (HR. al Tirmidzi dan Ahmad. Dishahihkan oleh Syaikh al Albani dalam Shahih Sunan At-Tirmidzi no. 1513)



~Wallahu'alam~


~P.E.N.A.H.A.T.I.K.U~
Tolong sebar-sebarkan ya. Untuk kebaikan bersama. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment