Followers

Kupu-kupu Cinta

Prayer Times

Wednesday, 18 December 2013

Jarak antara kita denganNya

Assalamualaikum wbt...

Jauh tak berjarak
Dekat pula tiada bersentuh
Namun hati bisa merasa
Manisnya bila hati bahagia
Indahnya jiwa yang segar sentiasa
Bukan dengan pena 
Apatah lagi kalam manusiawi
Tapi tiadalah yang melainkan
Kalam yang tiada berhuruf atau berbicara
Tapi hati yang tenang bisa memahaminya
Seolah punya aturan yang bisa dilihat
Sedangkan hanya nilaian neraca iman
Tidak bisa ku ungkap
Walau dengan sepatah kata.

Kita tahu Dia senantiasa ada
Hampir sekali
Cuma kita perlu fanakan diri
Melihat terus hikmahNya
Dan kehidupan ini
Tiadalah lain melainkan sebuah mimpi
Ya
Mimpi dalam mimpi
Sehinggalah saat terakhir kali kita terjaga
Itulah permulaan kehidupan yang abadi
Dan tiada lagi kematian selepasnya
Berbahagialah bagi mereka 
Mizannya memihak kanan
Harumnya syurga menyucuk hidung
Sedang mereka di pihak kiri
Memohon untuk kembali ke dunia
Aku pula
Masih berjuang menjadi ahli kanan
Yang terkadang jatuh
Terkadang juga aku tersasar
Selagi hayat dikandung badan
Selagi itu pintu taubat sentiasa terbuka.



Monday, 9 December 2013

Pelangi

Assalamualaikum wbt..

Bukan aku enggan melakar senyuman
Bukan hatiku tidak mahu berbunga
Tapi ada sesuatu yang menahannya
Semestinya demi kebaikanku jua.

Biarlah ia hanya di pertengahan sahaja
Tidak terlalu gembira atau terlalu mudah
Kerana apa jua pilihan yang ada
Semuanya datang bersama kesannya.

Aku tidak lupa mengucapkan syukur
Hari yang aku pinta
Bertamu jua
Persoalanku terjawab akhirnya.

Aku berdoa senantiasa
Moga segalanya baik-baik sahaja
Moga dia bisa terima
Yang ada padaku segala.

Insha Allah. Allahumma Aameen.

Friday, 6 December 2013

Lagi lagi soal Jodoh.

Assalamualaikum wbt..


Hai.. Bunyi tajuk macam mengeluh ja.. Macam dah 'mangli' ja.. Biasala tajuk yang macamni dengan budak-budak umur 20-an ni kan. Hmm.. Bila pi rumah mak sedara, mesti ada punya soalan atau statement  yg macamni, "Bila lagi?" "Dah ada calonka?" "Tak lambat dah tu..." "Orang dok mai tanya-tanya dah tu.." bla bla bla..

Tak pa.. Tak payah nak serabut-serabut dengan statement yang macamtu la.. Anggap ja la tu sebagai halwa telinga. Hihi. Jawab ja.. "Insha Allah.. nanti bila sampai jodoh, sampai jugakla kad jemputan.." hihi. Habeh cerita. Ikutla depa nak tafsir apa pun kan. 

Okay.. Sekarang ni, bukan nak cakap pasai statement jodoh ni..Tapi.. aku kurang bersetuju la dengan pendapat anak muda atau doa-doa yang dimohon oleh anak-anak muda bab jodoh ni.. Contohnya,, "Mintak-mintakla dapat kahwin awai.." "Moga dapat kawin cepat.." dan seangkatan dengannya lah.. Bukan tak setuju apa.. Kita tak tau CEPAT atau LAMBAT yang mana satu yang TERBAIK untuk diri kita, agama kita, dunia dan akhirat kita. Aku faham.. kadang-kadang ada yang dah couple sampai tiga tahun.. atau mungkin lebih atau kurang dari tempoh tu.. dan ada jugak yang dah berhasrat untuk berkahwin tapi ada halangan-halangan yang tersendiri. Dan ada jugak yang sedar couple tu tak baik sebenarnya dan ingin jadikan hubungan tersebut sebagai hubungan yang halal lagi diberkati. Thoiyyib2.. Ana afham jiddan. *Ammoihh. Arabic plak.. 

Ini cuma pandangan aku sahaja lah ya.. Tak kisah kalau ampa tak setuju pun.. Pada pendapat aku.. lebih elok kita berdo'a begini..

1. "Ya Allah.. seandainya benar dia jodohku.. Jangan biarkan kami berlama-lama dalam keadaan maksiat Ya Allah. Satukan kami pada masa yang terbaik dan dalam keadaan yang terbaik.. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hamba-hambaMu.."

2. "Ya Allah.. seandainya benar dia yang terbaik buat diriku, agamaku, dunia jua akhiratku, aku mohon Ya Allah, jarakkanlah kami, peliharalah hati kami sehingga hari Engkau izinkan penyatuan kami.."

3. "Ya Allah.. Jadikan hati-hati kami lebih mencintaiMu daripada mencintai seorang yang belum halal buat diri kami. Seandainya benarlah dia yang Kau catatkan milikku, peliharalah hubungan kami daripada murkaMu.. Dekatkanlah hubungan kami ini kepada keredhaanMu.. dan satukanlah kami, permudahkan urusan jodoh kami.."

4. "Ya Allah.. seandainya dialah yang Kau catakan milikku, kuatkan ikatan jodoh kami.. Permudahkan urusan jodoh ini.. Seandainya bukan dia yang terbaik buat diriku, agamaku, dunia dan akhiratku, pisahkanlah kami dalam keadaan yang terbaik iaitu dalam keadaan tiada mana-mana hati yang terluka atau bersedih."


:-) Itu cuma cadangan.. maaf lah kalo ada yang kecik hati sebab eden dop berapo setuju dengan do'a yang mula-mula tadi tu ya.. 

Wallahu'alam.. 






Thursday, 5 December 2013

Bersederhana

Assalamualaikum wbt.. 

Kisahku detik ini
Belajar erti sederhana
Bukan hanya dalam kata
Tapi lebih dalam nyata.

Setelah ku buka helaian baharu
Aku lebih berhati-hati mencoraknya
Bimbang ada lumpur yang terpalit
Buruk sejarah hidupku.

Dalam helaian ini
Ku coretkan kata-kata pencetus semangat
Ku ajarkan sabar demi sabar
Ku tatih rasa cinta yang sederhana.

Kini
Helaian demi helaian
Telah mula menjadi pelangi
Moga terus ia menghiasi.

Aku sabar menanti
Penghujung kisah ini
Apakah noktah yang mengakhiri
Atau episod kedua terus dilayari.

Moga Allah kurniakan hal-hal yang terbaik buat kita semua.
Moga Allah bawa pergi harapan pada hal-hal yang bukan milik kita.
Insha Allah.