Followers

Kupu-kupu Cinta

Blog Archive

Prayer Times

Thursday, 15 December 2011

::Bicara Berkat::

Assalamualaikum w.b.t..
Setiap kali kita nak buat something, berkat selalu menjadi salah satu matamat kita. Setiap mulut mesti berbicara pasal berkat. Tapi, ada jugak yang tak tau apa maksud sebenar berkat dan apa situasi-situasi yang menunjukkan ada berkat di dalamnya. Kalu ikot kamus, BERKAT maksudnya RESTU. Jadi, restu siapa yang kita mohon? Sudah tentu restu dari ALLAH, InsyaAllah.Namun, menurut para ulama ‘barakah' atau berkat itu adalah :-


هي ثبوت الخير الإلهي في الشيء؛ فإنها إذا حلت في قليل كثرته، وإذا حلت في كثير نفع، ومن أعظم ثمار البركة في الأمور كلها إستعمالها في طاعة الله عز وجل.
Ertinya : iaitu kepastian kebaikan disisi Ilahi pada sesuatu perkara, yang mana apabila ia jatuh kepada perkara yang sedikit ia akan menambah banyakkan ia, dan apabila ia jatuh kepada yang banyak, ia akan menambah manfaatnya, dan sehebat-hebat hasil keberkatan dalam seluruh perkara adalah apabila ia digunakan kembali untuk membawa ketaatan kepada Allah azza wa jalla.

Subhanallah! Clear sangat maksud berkat kat situ. 
In order to explain more about barakah, i'd like to share some sort like stories @ incident @ scenes that InsyaAllah, may show us what BARAKAH is actually and HOW to get it. InsyaAllah.
AMALAN - KEBERKATAN HIDUP BERKELUARGA


1. Dulu, ustaz saya ada cerita mengenai jirannya sebelum dia berpindah. Jiran tu saya tak ingat nama apa, contohla erk nama dia Hajar. Makcik Hajar ni dah berkeluarga. Ada suami dan ramai anak-anak dia. Kehidupan dia biasa saja, rumah kampung dan tidak mewah. Mungkin boleh dikatakan sederhana. Tapi, sapa-sapa pun yang kenal atau tengok family Makcik hajar ni, insyaAllah, akan nampak family Makcik Hajar ni bahagia sangat. Macam xpernah ada masalah. Satu hari, buah mempelam yang Makcik Hajar punya ni terjatuh masuk ke dalam rumah ustaz saya. Kat tepi pagar. Suami makcik Hajar ni nak ambik buah pelam tu. Tau apa yang suami Makcik Hajar ni buat? Dia pi mintak izin nak ambik buah tu kat ustaz saya. Sedangkan tu buah dari pokok dia sendiri. Apa-apa pun, family makcik Hajar ni takkan buat melainkan mintak izin dulu. Mungkin dari situ, ada berkatnya. Walaupun anak depa ramai, tapi alhamdulillah, suami isteri ni mampu bagi anak-anak depa masuk universiti. Anak-anak depa ni pun cemerlang semuanya. Alhamdulillah. Keluarga yang macam ni lah yang kita nak. 

صنائع المعروف تقي مصارع السوء والآفات والهلكات

Perlakuan perkara kebaikan mampu menghalang dari terjerumus dalam keburukan, kecatatan dan kebinasaan. (At-Tabrani, Al-Haitahami : sanadnya Hasan) 

PELAJARAN


2. Mungkin sesetengah orang beranggapan, bila dapat keputusan cemerlang, maknanya ada berkat di dalamnya. Dan mungkin jugak bila fail, maknanya takdak berkat di situ. Tidak semestinya. PASS or FAIL bukan itu indicatornya. Semuanya bergantung pada berkatnya ilmu. Macamana nak tau ilmu tu berkat or tak?? Dengan ilmu yang kita dapat :

1) Makin dekat kita dengan Allah.
2) Kita tak bangga diri (riak)
3) Ilmu tu kita gunakan pada jalan yang baik yang boleh dimafaatkan.
Jadi, contoh kita dapat 4 flat, or 12 A dalam SPM, xsemestinya ada berkat kat dalam tu. Melainkan dengan kejayaan tu, 3 benda kat atas ni datang seiringan. Kadang-kadang, ada orang yang berjaya, dia katakan semua tu dari hasil dan usaha sendiri. bukan rezeki dari Allah. Na'uzubillah min zalik! Pesan saya, apa pun rezeki yang kita dapat, buatlah sujud syukur. Allah lah yang kurniakan semua tu.

REZEKI



3. Dalam bab rezeki pulak. Macam-macam cara nak dapatkan berkat dalam rezeki. Tapi, sebelum tu kena ingat, rezeki bukan terletak pada harta sahaja, banyak benda dikira rezeki tau. Sihat tak arini? Sihat. <---rezeki ni.. ha, jadi definisi rezeki ni luas. OK. untuk konteks rezeki yang saya nak cita ni, berkisar mengenai wang ringgit @ harta benda lah. Some of us claimed that their salary is not enough. Even, dapat gaji 4 angka ke atas sekalipon, still rasa xcukop. Jom check sebabnya :

1) Harta bila dicari, makin rasa xpuas dan xcukop. <--- pernah rasa camni tak?
2) Selalu msok dan kluar keja tepat pada masanya tak? 
3) Time keja penah buat keja lain tak?
4) Bila ada waktu free time keja, wat apa? bukak facebook?? 

Jadi, mungkin benda-benda di atas penyebab hilangnya berkat dari wang ringgit kita tu. Dan ada banyak lagi sebab lain. Jom muhasabah diri.

Mungkin disebabkan adanya berkat dalam harta kita itu, kita dapat rasa perkara-perkara berikut :

1) Kita terhindar dari pekerjaan atau kenaikan pangkat yang menjuruskan kita ke lembah maksiat.
2) Direndahkan nafsu dan minat kepada perkara haram.
3) Rasa cukup dengan pendapatan yang diperoleh sekarang.
4) Kenderaan yang kita guna lebih baik dari kereta yang jauh lebih mahal. mungkin jarang rosak berbanding kereta mahal tapi selalu rosak.
5) Sumber kewangan datang secara tiba-tiba. Mungkin ada rezeki datang dalam keadaan yang tak disangka.



وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا  وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا
 Ertinya : Barang siapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan ke luar. Dan memberinya     rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barang siapa yang bertawakal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan) nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu. ( At-Talaq : 2-3)
P/s : ada jugak berkat yang datang bersama-sama dengan bala. Mungkin dengan harta yang kita dapat, contoh kita beli kereta, kemudian accident. Disebabkan accident tu lah kita makin dekat dengan Allah.

SUASANA

4. Kadang-kadang rasa susah untuk berada dalam bi'ah solehah / suasana yang baik. Tapi, itu bukanlah perkara mustahil. InsyaAllah, suasana ini jugak boleh dikatakan sebahagian dari rezeki. Andai ada kemahuan kita untuk berada dalam bi'ah solehah, kemudian kita berusaha untu itu, insyaAllah, berkat = restu Allah itu ada. 
Maka barangsiapa yang berkehendak mengerjakan kebaikan, kemudian tidak jadi melakukannya, maka dicatatlah oleh Allah yang Maha Suci dan Tinggi sebagai suatu kebaikan yang sempurna di sisiNya, dan barangsiapa berkehendak mengerjakan kebaikan itu kemudian jadi melakukannya, maka dicatatlah oleh Allah sebagai sepuluh kebaikan di sisiNya, sampai menjadi tujuh ratus kali lipat, bahkan dapat sampai menjadi berganda-ganda yang amat banyak sekali.
Selanjutnya barangsiapa yang berkehendak mengerjakan keburukan kemudian tidak jadi melakukannya maka dicatatlah oleh Allah Ta'ala sebagai suatu kebaikan yang sempurna di sisiNya dan barangsiapa yang berkehendak mengerjakan keburukan itu kemudian jadi melakukannya, maka dicatatlah oleh Allah Ta'ala sebagai satu keburukan saja di sisiNya." (Muttafaq 'alaih)

MASA


5. Berkatnya masa boleh kita tengok dari pelbagai sudut. Dalam masa sejam, kita dapat penuhkan dengan aktiviti manfaat atau pon tak? Masa yang ada makin menjauhkan diri kita dari Allah atau sebaliknya?? Jadi, dari situ kita dah boleh nilai ada tak berkat dalam masa kita.

Sekian, wallahu'alam. 


~P.E.N.A.H.A.T.I.K.U~
Ya Allah, berilah keberkatan dalam hidupku ini. Ameen.




1 comment: