Followers

Saturday 28 April 2012

Risau pasal bakal suami ? -.- "

Assalamualaikum w.b.t.. ^^

Kaifahalukum ? Kaifa qalbukum ? Kaifa imanukum ? Bersyukur ke hadrat illahi pena ini masih mampu mencoret.

Tiba-tiba saja terdetik dan terfikir mengenai satu perkara.

"Aku harap bakal suami aku nanti bukan saja berkahwin dengan aku, tapi 'berkahwin' dengan keluarga aku.."

Mungkin satu perkara yang tak pelik, tapi kemungkinan jarang difikirkan. Inilah harapan yang ada kat hati ni. Moga-moga siapa pun bakal imam yang telah Allah tuliskan untuk aku, aku harap sangat dia dapat terima keluarga aku dengan hati yang lapang. Keluarga aku kecil ja. Ada 3 orang adik beradik. Mungkin tak semeriah orang yang ada 5 orang adik beradik, 7 orang adik beradik dan sebagainya. Aku jugak harap, dia boleh terima orang tua aku. Sedih sangat kalau dia tak terima mak dan ayah aku. Maksudnya, mungkin hati dia tak seronok ka. Entahla.. mungkin aku terlalu risau sangat kot.

Bukan tu ja. Aku risau jugak yang family bakal suami aku nanti tak dapat nak terima aku. ='(
Aku yang banyak kekurangan ni. Dan mungkin jugak tak sekufu dengan keluarga dia dari segi jamaah dan sebagainya. Aku risau.. Mungkin aku tak dapat nak sesuaikan diri dengan keluarga tu. Ya Allah.. Jauhkanlah segala kebimbangan aku yang tak berasas ni !

Tapi.. aku dah berazam.. Tak kisahlah sapa pun bakal suami aku, sapa pun bakal keluarga mertua aku, aku akan tunaikan tanggungjawab dan cuba bina ukhwah dan silaturahim kerana Allah.

Aku akan cuba jugak sesuaikan diri, layan bakal mak mertua aku dengan baik, cuba belajar masak favourite  food family tu, and cuba untuk biasakan diri dengan aktiviti-aktiviti dalam family tu. Risau jugak kalau dapat suami dari negeri lain sebab orang kedah ni bila dah terlalu biasa sangat dengan loghat kedah, susah nak ubah. Tambah pulak, aku style malu sket kalau nak tiba-tiba ubah cara cakap. Kekok kot !

Bukan tu ja. Aku akan cuba bina hubungan yang baik and mesra dengan adik-beradik bakal suami aku (kalau ada la). Dan juga dengan saudara mara. Hopefully, it goes same to him (my future husband).

Sekufu~~~ Hmm.. Aku tak kisah sangat dari kalau tak sekufu dari segi kerja. Mudah-mudahan, sekufu lah kami nanti.

Tapi..
InsyaAllah..
Aku yakin dengan janji Allah.
Kalau Allah dah tetapkan yang tu
maksudnya yang tu lah terbaik untuk aku.
Tak payah risau la kan ?

Orang cakap, kalau dok tunggu sangat, lagi tak mai. Baik wat rilex ja. nanti bila sampai masa dia, Allah tunjuk la kan. Allah kasi hint. ^^

Ya Allah. Bersyukur kerana aku dilahirkan dalam nikmat Iman dan Islam.

*Diari hati~~



No comments:

Post a Comment