Followers

Kupu-kupu Cinta

Prayer Times

Sunday, 8 April 2012

Bersahabat Biar Sampai Syurga.. ^^

Assalamualaikum w.b.t..

Pagi ini, hati tersentuh untuk berbicara mengenai S.A.H.A.B.A.T..

Setiap daripada kita pasti mempunyai kawan baik, sahabat atau paling tidak teman yang sentiasa ada di sisi atau kawan rapat. Suka untuk saya persoalkan, atas dasar apakah kita BERSAHABAT/BERKAWAN? Seandainya asbab atau punca kita bersahabat itu semata-mata keduniaan, saya berani jamin, RUGILAH ANDA.


## Bersahabat Biar Sampai Syurga

Inilah sebenar-benar niat/nawaitu kita bersahabat. Kita berkawan/bersahabat biar kerana Allah. Kenapa perlu kerana Allah? Kerana Allah telah menjanjikan SYURGA dan NAUNGANNYA bagi insan-insan yang berkasih semata-mata kerana Dia.

Mari sama-sama kita KOREKSI/MUHASABAH diri. Adakah kita seorang sahabat yang baik?

1. Adakah kita rela meminjamkan duit kita kepada sahabat seandainya sahabat itu memerlukan duit meskipun saat itu kita juga dalam kesempitan?

2. Adakah kita rela mengorbankan waktu tidur kita semata-mata mahu meringankan beban sahabat kita?

3. Adakah kita sanggup mendengar segala celoteh sahabat sewaktu dia sedang berduka?

4. Adakah kita senantiasa berada di sisi sahabat kita sewaktu dia benar-benar memerlukan seseorang? Atau kita hanya menjadi seorang pemerhati di kejauhan?

5. Adakah kita seorang sahabat yang hanya menjadi teman di waktu suka? Seandainya sahabat mempunyai masalah dengan sesiapa sahaja, kita hanya membiarkan dia keseorangan menyelesaikannya?

6. Adakah kita memberi nasihat kepada sahabat seandainya dia tergelincir  dari landasan yang benar?

7. Adakah kita mengenepikan sahabat kita sekiranya ada rakan lain yang sedang berbual dengan kita?

8. Jika semua perkara di atas tidak dilakukan, adakah kita layak digelar seorang sahabat?

MUNGKIN, sahabat anda itulah SAHABAT yang sebenar. Meskipun, sudah banyak perkara yang menyebabkan dia terasa hati mungkin juga berkecil hati, tetapi, dia hanya mendiamkan diri kerana ingin menjaga perasaan anda. Mungkin juga di dalam hatinya dia sentiasa berdo'a agar kita tidak melakukan kesalahan yang sama lagi.

p/s : Kawan.. mungkin benar aku sering menyakiti hatimu.. Ampunkanlah aku. Barangkali niatku jauh tersasar. Saat mula memperbetulkannya, engkau sudah jauh meninggalkan aku. Kawan..aku ingin bersamamu sehingga ke syurgaNya..



~P.E.N.A.H.A.T.I.K.U~





2 comments: