Followers

Sunday 22 January 2012

Ku Pinang Kau Dengan Al-Quran.. (^^,)

Assalamualaikum w.b.t..



Suatu hari datanglah seorang perempuan kepada Rasulullah s.a.w dan berkata, "Ya Rasulullah, aku datang untuk menghibahkan diriku untukmu.. Rasulullah pun melihatnya dan mengangguk-anggukkan kepalanya. Tapi, Rasulullah kemudian kembali duduk, rupanya tiada hasrat dihatinya untuk menikahi wanita tersebut. 


Tiba-tiba, salah seorang sahabat berdiri dan berkata, "Ya Rasulullah, jika engkau tiada hasrat untuk menikahinya, maka nikahkanlah aku dengannya.." 


Lalu Rasulullah bertanya pada lelaki tersebut, "Apakah yang kau ada untuk meminangnya?"


"Aku tidak punya apa-apa Ya Rasulullah," jawab lelaki tersebut.


Kata Rasulullah, "Pulanglah kepada keluargamu dan lihatlah apakah ada yang boleh engkau gunakan sebagai mahar di sana.."


Lelaki itu kemudian pulang ke rumah dan kembali semula.. " Demi Allah.. Aku tidak mendapati apa-apa pun untuk mahar.."


Balas Rasulullah.. "Lihatlah..Walaupun hanya cincin dari besi.."


Lelaki itupun kembali ke rumahnya kemudian kembali semula dan berkata, "Demi Allah, aku tidak mendapatinya, tapi aku punya kain Ya Rasulullah.."


"Apa yang kau boleh lakukan dengan kain itu? Jika kau memakai kain tersebut, maka isteri kau tidak dapat memakainya. Jika isterimu memakainya, maka engkau tidak dapat memakainya.." jawab Rasulullah..


Lelaki itu kemudian duduk dan terus duduk sehinggalah majlis selesai.


Lelaki tersebut sangat sedih. Kemudian, Rasulullah memanggilnya seraya berkata, "Apa yang kau punya dari Al-Quran?"


"Ya Rasulullah.. Aku hafal surah ini dan surah itu.." jawab lelaki tersebut.


Rasulullah pun berkata.."Kalau begitu, aku nikahkan kau dengannya dengan mahar ayat AL-Quran yang kau punya.."


Akhirnya, lelaki tersebut dapat menikahi perempuan tersebut dan ayat-ayat Quran sebagai mahar pinangannya..


Subhanallah! ^^







~P.E.N.A.H.A.T.I.K.U~
Sungguh!
Al-quran lebih berharga dari wang ringgit..
Lebih bernilai dari kereta mewah..
Lebih indah dari rumah tersergam megah..
Kerana Al-Quran..
Kalamullah!




No comments:

Post a Comment