SOALAN:
baru - baru ini ada org bertanya kpd saya yg berbunyi begini :
1) ustaz..sekarang ni sy lihat ramai remaja perempuan yg
bersolat telekungnya menampakkan dagu, aurat wanita
bersolat telekungnya menampakkan dagu, aurat wanita
dalam solat n diluar solat sama, so adakah telah sempurna
auratnya jika telekung yg dipakai nampak dagu?
JAWAPAN SAYA :
Apa yg saudari tanya ini adalah perkara yg telah menjadi khilaf
dikalangan Ulama dan sehingga ke hari ini masih belum ada kata
muktamad yg khusus di kalangan Ulama… Secara umumnya, dlm hal ini
ada 2 jawapan:
Seperti yg kita semua maklum, Aurat seorang perempuan adalah
keseluruhan tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan. Para ulama
bersepakat bahawa, Aurat perempuan ketika berada di luar adalah sama
seperti ketika berada di dalam solat. Tapi permasalahannya adalah dlm
soal mendefinisikan maksud muka.. Disini sy mahu bahaskan secara adil,
dan tak mahu menyembunyikan.Apakah yg dimaksudkan dgn muka,
dibawah sy nyatakan terdapat 2 ijtihad (pendapat)…
(i) Sebahagian ulama berpendapat Dagu termasuk dari bahagian Muka –
maka dagu dikatakan bukan aurat
(ii) Sebahagian ulama lagi berpendapat, Dagu termasuk dari bahagian
dalam (leher) – maka dagu dikatakan adlh aurat,,
Seperti yg kita semua maklum, Aurat seorang perempuan adalah
keseluruhan tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan. Para ulama
bersepakat bahawa, Aurat perempuan ketika berada di luar adalah sama
seperti ketika berada di dalam solat.
Bagi saya, , pendapat ulama yg mengatakan dagu bukan aurat lebih rajih,
lebih kuat berbanding pendapat yg satu lagi ( dagu adalah aurat).
Jika ditanya kpd saya, saya lebih menyokong pendapat Ulama yg
mengatakan dagu adlh bukan aurat… Ini kerana sy telah merujuk kpd
pandangan ulama yg pada sy, pendapatnya lebih kuat seperti al imam as
syafie , al imam ibnu hajar al as qalani, imam Ar-Ramli, Al Imam As
sayuti, imam An- Nawawi dan ramai lagi yg bersependapat dgn mereka..
Namun ada sebahagian kecil ulama yg menyelisihi ulama2 di atas.. kita
tak boleh salahkan mana2 ulama, itu pendapat mereka, itu ijtihad
mereka, itu bidang ilmu mereka… Tapi adalah tidak salah bg kita memilih
pendapat mana yg harus dipakai… seperti yg kata tadi, jika ditanya kpd
saya, sy akn memilih pendapat “ dagu bukan aurat”
Muka dari segi bahasa Arab ialah: daripada hujung dahi sehingga kepada
dagu. ataupun dengan kata lain: yg dapat dilihat ketika berhadapan
antara satu sama lain. maka tidak syak, dagu juga dilihat apabila kita
berhadapan antara satu sama lain.
Sahabat nabi yg mashur seperti,Ibn Umar ra juga menyebut: “Bahagian
atas daripada dagu, termasuk dalam anggota kepala”. Boleh saudari rujuk
dlm kitab Al Muwatta Imam Malik 3/473 dan disokong oleh Al
Imam An
Nawawi rahimahullah dalam Kitab Majmuk 7/268.
Maknanya apa yg boleh kita fhm kat sini adalah: dagu itu sendiri adalah
sebahagian daripada muka. Jadi tak timbullah masalah dagu itu adalah
aurat kerana dagu adlh komponen yg melengkapkan sbg maksud
“muka”.
Bole jugak rujuk kitab Al Umm : Al Imam As syafie rahimahullah dalam
kitab hebatnya iaitu al-Umm. Beliau juga bersependapat dan mengatakan
bahawa dagu adalah sebahagian daripada muka.
Secara jelasnya, apa yg nak sy katakan disini, adlh bhw Sepakat para
ulama mengatakan bahawa dagu adalah sebahagian daripada muka.
Bole jugak rujuk kitab Al Umm : Al Imam As syafie rahimahullah dalam
kitab hebatnya iaitu al-Umm. Beliau juga bersependapat dan mengatakan
bahawa dagu adalah sebahagian daripada muka.
Secara jelasnya, apa yg nak sy katakan disini, adlh bhw Sepakat para
ulama mengatakan bahawa dagu adalah sebahagian daripada muka.
Juga sy nak sebutkan disini, turut dinyatakan Dalam kitab syarah sahih
bukhari (fathul bari) , telah dijelaskan oleh Al hafiz Al Imam Ibnu Hajar al
Asqalani yg dikatakan (dimaksudkan) dengan sempadan kawasan muka
adalah sampai kebawah dagu itu. Maka dagu juga dikatakan adalah
sebahagian kawasan muka. Oleh itu kain tudung berada di bawah dagu
masih dibolehkan. (Fathul Bari: 11/ 312). Dengan ini, memakai tudung di
bahagian bawah dagu, sah solatnya kerana pemakaianya masih menepati
kaedah dlm menutup aurat.
Suka juga sy petik dari seorang ulama kontemporari (ulama semasa) ,
Syeikh Dr Wahbah Az-Zuhaili bhw beliau mendefinisikan daerah muka;
panjangnya gigi rambut (anak rambut) biasa hingga ke bahagian akhir
dagu. Atau dgn kata lainnya antara permulaan dahi sehingga ke bahagian
bawah dagu. Hal dagu pula ialah tempat tumbuhnya rambut yang
terletak di atas tulang rahang sebelah bawah. Dua tulang rahang ialah dua
tulang yang menjadi tempat tumbuh nya gigi bawah seseorang. Lebarnya
di antara 2 anak telinga.
Secara mudah nak faham, saudari tengok pada wajah lelaki, setakat mana
janggut lelaki dibhg bawah dagunya , maka disitulah sempadan antara
muka dgn leher… sy rasa tak semua bahgaian bawah dagu janggut
sampai, dlm ¾ bahagaian bawah dagu shj… maka disitulah yg katakan
sempadan muka dgn leher yg dikatakan ulama..
KESIMPULAN YG SY BOLEH BUAT : INI PANDANGAN SAYA.
Sy ingin mengambil jalan tengah, ketika seseorang prmp dlm ibadat solat,
pakailah telekung tu sehampir yg boleh menutup dagunya, kerana itu
lebih beradab dan lebih menjaga dari tergelincir antara kedua2
hukum/pendapat ulama. Org kata , lebih selamat, lebih warak… akan
tetapi jika ternampak bhg bawah dagu pun, masih sah solat…( ini perkara
khilafiah) tak usah nak gaduh2… berlapang dada…
Ketika di luar solat, mana2 boleh, ikut kesesuaian saudari… kerana kalau
nak diletakkan betul-betul di birai dagu, amatlah sukar dan susah bg
wanita yg hendak menjalankan kerja @ aktiviti seharian spt bersukan, @
aktiviti yg lasak sedikit… Nanti asyik terjatuh ke mulut, jadi itu
menyusahkan bg wanita… sedangkan dlm islam itu sendiri tidak
menyusahkan umatnya selagi mana masih terpayung dgn syariat dan
ijmak ulama…
Jika ditanya kpd saudari, maka saudari jawab la “ bhg bawah dagu
bukannya aurat, tetapi lebih cantik, lebih wara’, lebih selamat jika boleh
menutupi bhg bawah dagu.. Buatlah setakat yg mampu kalau boleh.
Bagi wanita yg solehah, yg mengutamakan wara’ dlm pemakaiannya,
sebaiknya memakai tudung menutup dagunya (jika boleh), jika rasa tak
selesa, boleh pakai sehingga bawah dagu, kerana itu masih terpayung dgn
ijmak ulama.
Jadi tak hairanlah, jika ditanya kpd ustaz A, dia akan kata dagu adalah
bukanlah aurat, DAN jika ditanya kpd ustaz B, dia akn kata dagu itu adlh
aurat…Dan Jika di tanya kpd saya, sy akan mengatakan dagu itu bukan
aurat,dan pada masa yg sama ,sy lebih suka memilih jalan tengah dan
jalan wasatiah, yakni kesederhanaan disamping tidak membebankan ahli
masyarakat… wallah hu a’lam
No comments:
Post a Comment